tiistai 27. syyskuuta 2005

Lähestyvän putkiremonttimme takia olen ollut pakotettu vierailemaan useissa rautakaupoissa miettimässä peilikaappi-, käsienpesuallas- ym. ratkaisuita kylpyhuoneeseemme. Minä käsitän rautakaupat erikoisliikkeiksi. Minulla on aina ollut erikoisliikkeestä sellainen käsitys, että siellä on k.o. erikoisalansa tuntevaa ja osaavaa henkilökuntaa. Ilmeisesti asia ei olekaan niin ja käsitykseni erikoisliikkeestä alansa asiantuntijana on täysin virheellinen ja typerä.

Haluatteko esimerkkejä? Ai ette. No, saatte niitä joka tapauksessa.

OT: Hei, olisimme kiinnostuneita tietämään mitä tämä kaappi maksaa valkoisella rungolla ja valkoisella ovella.
M: Sitä nyt ei todellakaan saa valkoisella rungolla, ainoastaan sinisellä.
OT: Ai, kun tässä esitteessä sanotaan "Saatavana myös valkoisella rungolla".
M: Mitä? Ai sanotaan vai? No, kai niitä sitten saakin myös valkoisella. Minäpä kirjoitan tästä tilauksen.
OT: Niin, siis me haluaisimme nyt ensiksi tietää sen hinnan.
M: No se lukee tuolla lapussa.
OT: Siellähän on vain se kokonaishinta, johon tuon kaapin lisäksi kuuluu myös allas, peilikaappi, kolme muuta kaappia ja ritilä.
M: Kyllä ne hinnat siellä on, hintalapun kääntöpuolella.
OT: Ai, ja meidän olisi pitänyt tietää se?
M: Kyllä se siellä lukee ihan selvästi. (Toim huom: Lukihan se, fonttikoolla 5 kirjoitettuna, lapun ylälaidassa.)
M: Se hinta on siis XXX euroa niinkuin tässä lukee.
OT: Niin, mutta se on tuon erikoisvärisen hinta, mitä se valkoinen maksasisi?
M: No en minä tiedä.

OT: Hei, haluaisin tietää miten käsienpesualtaaseen kiinnitetään tuo koristejalka. Lähinnä minua kiinnostaa se, saako sen irti siivouksen ajaksi tai jos vaikka täytyy avata vesilukko viemärin mennessä tukkoon.
M: Uhhh, en ole koskaan asentanut tuollaista. Mitenköhän se laitetaan siihen?
OT: Niin, onko se kiinteä siten että sitä ei saa irti irroittamatta käsienpesuallasta?
M: Niin, se on hyvä kysymys. Ehkä sitä ei saa irti, tai sitten sen saa, sehän riippuu siitä miten sen asentaa.
OT: Ja mitenköhän se asennetaan?
M: Niin, hmmmm, uhhhhh.
OT: No, ehkä me vielä katsellaan vähän.

Ensimmäinen asia, jonka opin aloitellessani työelämässä oli se, että "En tiedä" ei ole riittävä vastaus. Jos ei tiedä, täytyy ottaa selvää. Se tietysti vaatii sitä, että paikassa on edes yksi joka tietää ja jolta voi kysyä.

Jos Bauhaus lyö markkinoilta kaikki kilpailijansa, väitän, että pääasiallisena syynä tuskin on halvat hinnat. Bauhaus on ainoa kauppa, jossa myyjät tiesivät tuotteistaan, olivat aidosti kiinnostuneita asiakkaista ja osasivat asiansa. Se oli aito erikoisliike, siinä merkityksessä kuin minä sanan ymmärrän.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Minulla on tismalleen samanlaisia kokemuksia Bauhausista. Se ei ole halpa, mutta siellä myyjät osaavat asiansa. Esimerkki viime lauantailta:

TuoToi: Päivää, tarvitsisin tiivisteen viemäriputken ja käsienpesualtaan väliin (näytin putkenpätkää myyjättärelle).

Myyjä: Joo, tuo on DIN-30, niitä löytyy täältä.

Sitten kipitettiin hyllyjen väliin ja tiskin takana ollut nuorempi myyjätär juoksee myös perässä ja huikkaa, että hän on harjoittelemassa ja tulee katsomaan, mistä tiiviste löytyy. Ilmeisesti tuo oppipoikasysteemi toimii ihan oikeasti, koska Bauhausin myyjät ovat todella asiantuntevia.
-Juha