lauantai 25. helmikuuta 2006

Vein ystävänpäivänä kännykkäni tarvikeakun Päämies-kauppaan, josta olin sen ostanut. Akku oli aivan finaalissa ja mielestäni akun normaalin käyttöiän tulee olla pidempi kuin kolme kuukautta. Päämies-kauppa lupasi lähettää akun huoltoon, josta saisin uuden akun viallisen tilalle viikonloppuun mennessä. Olin tyytyväinen. Minulle luvattiin soittaa kun voisin noutaa akun.

Menin tänään kyselemään akkua vaikka minulle ei oltukaan soitettu. Luvatusta valmistumisajankohdasta oli jo kuitenkin kulunut viikko. Jos jokin asia luvataan hoitaa viikossa, jaksan odottaa kaksi, mutta sen jälkeen tekee tiukkaa.

Tämänpäiväinen asiointikokemus oli taas vertaansa vailla. Kysyin akkua ja sanoin että minulle ei ole soitettu. Myyjä sanoi, että se johtuu siitä, että akku ei ole vielä saapunut huollosta. Kerroin että akku oli luvattu minulle viikossa. Myyjä sanoi, että ei voi sille mitään, joskus kestää kauemmin. Sitä paitsi yleensä huoltoon lähetetään puhelimia ja nekin saattavat kestää useita viikkoja. Hän tarkisti varmuuden vuoksi huollosta saapuneiden laitteiden korin. Kerroin, että nyt on jo kulunut kaksi viikkoa. Myyjä sanoi, että huollossa saattaa olla ruuhkaa, eikä kukaan tiedä kauan huollossa menee, eikä hän voi sille mitään. Yleensä akkuja ei edes lähetetä huoltoon. Hän kysyi olenko käynyt aikaisemmin tiedustelemassa akkuani. En ollut, koska nyt oli mennyt viikko siitä kun sen piti olla tullut ja olen odottanut soittoa. Kysyin milloin mahdollisesti saisin akkuni. Myyjä sanoi, että hän ei tiedä, eikä huoltokaan tiedä. Jankkasin hetken ja sain aivan samanlaisia vastauksia, jotka olivat aivan yhtä tyhjän kanssa. Tunsin itseni voimattomaksi. Akku oli lähetetty huoltoon, eikä kukaan tiennyt missä työvaiheessa se oli ja kauan sen saaminen vielä kestäisi. Pitäisikö minun odottaa vielä viikko, kuukausi vai puoli vuotta?

Kysyin onko liikkeessä olemassa joku vastuuhenkilö, vaikka myymälänhoitaja, ja pyysin saada hänen yhteystietonsa. Sanoin, että hän varmaan voisi selvittää missä akkuni on ja kauan sen saaminen kestää. Myyjä vastasi, että myymälävastaavakaan ei voi sitä tietää, koska hän on aina ketjun toisessa paikallisessa kaupassa. Sitä paitsi viivästyminen ei ollut myyjien vika. Sanoin toki ymmärtäväni sen. Minähän vain halusin saada tietää missä akkuni on ja kauan minun vielä täytyy odottaa. Sanoin, että minun on vaikea hyväksyä vastauksia, joiden sisältö on “Minä olen vain töissä täällä, enkä siis voi tietää mistään mitään.” tai “Akku on huollossa, se tulee kun tulee, kukaan ei tiedä milloin. Herran haltuun.” Sanoin, että jonkun täytyy tietää jotain, jos ei myyjän niin myymälävastaavan, jos ei myymälävastaavan niin tämän esimiehen.

Myyjän vastaus sai minut epäilemään, että olen jonkintyyppisessä absurdissa näytelmässä. “Mutta ethän sinä ole pyytänyt soittamaan huoltoon ja selvittämään missä akkusi on ja milloin se tulee!”

2 kommenttia:

Kaura kirjoitti...

Tervetuloa takaisin päivitystauolta :-)

Nina kirjoitti...

Kiitos! : )
-Nina